Marijos Montessori ugdymo sistema XXI amžiuje

Marija Montessori kalbėjo apie savo ugdymo filosofiją kaip apie „ugdymą gyvenimui“. Ką tai reiškia šiandien? Ar 100 metų senumo požiūris į vaikų ugdymą vis dar aktualus mūsų sparčiai besikeičiančiame 21-ojo amžiaus pasaulyje?
Atsakymas yra skambus TAIP.
Neseniai atliktas „Gallup“ tyrimas, kurį atliko „Microsoft“ ir „Pearson Foundation“, nustatė, kad  būtiniausi 21-ojo amžiaus darbuotojų įgūdžiai yra šie: bendradarbiavimas, problemų sprendimas, inovacijos, savireguliacija, bendravimas.
Šių įgūdžių lavinimą dar 20 amžiaus pradžioje Marija Montessori įtraukė į savo ugdymo programą. Montessori mokyklose vaikai mokosi atrasti ir tyrinėti, prisiima atsakomybę už save. Jie bendradarbiauja su savo bendraamžiais, kad rastų sprendimą. Tiesą sakant, bandymų ir klaidų procesas leidžia naujai pažvelgti į problemą ir rasti jos sprendimą. Marijos Montessori mokyklas lankantys vaikai turi aukštą motyvaciją mokymuisi, mokosi su džiaugsmu.
Ar tai kitoks požiūris į mokymąsi?
Tikrai taip!
Ar tai požiūris, pagal kurį vaikai pasirengę būti pasitikinčiais savimi, sėkmingais, atsakingais dalyviais 21-ajame amžiuje? Pažiūrėkite, kaip šie žymūs „Montessori“ absolventai paliko žymę mus supančiame pasaulyje (čia paminėti tik keli iš jų).

„Google“ paieškos sistemos kūrėjai Larry Page ir Sergejus Brinas.

2004 m. garsi žurnalistė Barbara Walters paklausė, kokia yra jų sėkmės paslaptis. Abiejų kūrėjų tėvai buvo profesoriai. Žurnalistė spėjo, kad šis šeimos ryšys su mokymusi ir buvo jų sėkmės paslaptis. Kūrėjai vienareikšmiškai atsakė, kad ne. Jų tėvai prisidėjo, bet iš tikrųjų  Montessori mokymas buvo pagrindinis raktas į sėkmę. Larry Page ir Sergey Brin  atkreipė dėmesį į tai, kad laisvė pasirinkti mėgstamą veiklą, savarankiškumo ugdymas, pagarba padėjo jiems atsiskleisti kaip asmenybėms.

Muzikantas, prodiuseris, aktorius Sean ‘Diddy’ Combs

Nors aktorius nemėgsta dalintis savo vaikystės patirtimi, tačiau jis baigė Montessori mokyklą Niujorke ir viename iš interviu nurodė, kad Montessori mokymas puoselėja kūrybiškumą, išradingumą, kurio visi gali išmokti.

Virtualios bibliotekos Wikipedia kūrėjas Jimmy Wales

Rašytojas iš Kolumbijos Gabriel Garcia Marquez (jo kūriniai “Meilė Choleros metu”, “Šimtas metų vienatvės”). Daugelyje straipsnių yra cituojama ši rašytojo mintis apie Montessori mokymą: “Netikiu, kad yra geresnis ugdymo metodas už Montessori ugdymą, kuris vaiką padaro jautriu pasaulio grožiui ir pažadina smalsumą tyrinėti gyvenimo paslaptis”.

Anglijos karališkosios šeimos nariai princai Wiljamas ir Haris lankė Montessori mokyklą.

Holokausto auka, žymi dėl išpopuliarinto savo dienoraščio Anne Frank lankė Montessori mokyklą, kol gyveno Amsterdame.

Buvusi JAV pirmoji dama Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis.

Pulitzerio premijos laimėtoja, buvusi “Washington Post” savininkė ir redaktorė Katherine Graham teigė, kad “Montessori metodas – mokymasis veikiant – dar kartą tapo mano įprastu elgesio modeliu versle.

Kazys Lozoraitis (1929 m.liepos 23 d. Berlyne) – Lietuvos diplomatas, išeivijos veikėjas, pirmasis LR nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius prie Šventojo Sosto ir Maltos ordino.

K. Lozoraitis lankė Marijos Varnienės vaikų darželį, ir, jo paties žodžiais tariant, buvo „eksperimentinis vaikas“. Mat M. Varnienė buvo garsiosios italų pedagogės Marios Montessori sistemos šalininkė ir taikė jos metodą ugdydama savo auklėtinius. „Ten mane išmokė tobulai užsirišti batus, nes visą rytą tekdavo praleisti atsirišant ir užsirišant batraiščius“, – savo pasakojimuose prisimena diplomatas.

Romualdas Kašuba  – (g. 1931 m. kovo 23 d. Kaune) – Lietuvos inžinierius mechanikas, daktaras, JAV lietuvių bendruomenės veikėjas.

Buvau vienas iš penkių vaikų, kurie perėjo iš darželio į tik ką įkurtą bandomąją Montessori pradžios mokyklą, kurioje 1940 metais baigiau keturis skyrius. Kiek atsimenu, mūsų penketukas buvo vieninteliai nuolatiniai mokiniai per visą mokyklos gyvavimą. Tą penketuką sudarė Danutė Kutkaitė, Danutė Lapurkaitė, Jolita Putnaitė (labai gaila, bet ji jau amžinybėje), Romualdas Kašuba ir Jonas Ragaišis.
Visi mūsų būrelio nariai baigė universitetinius mokslus, įskaitant Medicinos universitetą Kaune ir Nacionalinę Lietuvos muzikos akademiją Vilniuje. Dirbdami medicinos, muzikos dėstymo, chemijos, technologijos ir biologijos/farmakologijos srityse daug pasiekėme, daug matėme ir visą laiką sėmėmės naujų žinių.
Mano mama, pati būdama mokytoja, dažnai sakydavo, kad Montessori pozityvi filosofija mus visus sėkmingai lydės mūsų tolimesniuose žingsniuose. Dabar ir aš matau, kad Montessori mokymo sistemos įdiegtos savybės atsispindi ir mūsų būrelio gyvenime. Mokytojos Domicelės Petrutytės nuopelnai yra tikra to žodžio prasme milžiniški. Neabejojame, kad tai bus dar ne kartą pabrėžta.
Nuoširdus ačiū už viską Domicelei Petrutytei! Taip pat dėkoju ir mokytojai Marijai Varnienei ir visiems, kurie mus mokė Montessori sistemoje.
Galiu drąsiai pasakyti, kad esu gana gerai susipažinęs su dailininko Adomo Varno kūryba. Varnienės darželyje, viename iš kambarių, buvo pakabinta daug jo paveikslų. Į tą kambarį buvo siunčiami visi, kurie nusižengė tvarkai. Čia jie turėjo praleisti šiek tiek laiko, kad apsvarstytų savo klaidas. Manau, kad mano atveju daugiau komentarų čia nereikia.
(Ištraukos iš atviro laiško, kuris buvo  skirtas D. Petrutytės 100-osioms gimimo metinėms).

Juozas Donatas Katkus (g. 1942 m. rugsėjo 21 d. Kaune) – Lietuvos altistas, dirigentas, muzikologas, pedagogas, televizijos konkursų žiuri narys.
Iš darželio išsinešiau negęstantį buvimo džiaugsmą ir išsiskyrimo graudulį, gyvenimo šviesą ir gerumą. Deja, daugiau niekada – nei palikdamas muzikos mokyklą, konservatoriją, nei traukdamasis iš įvairių veiklų – to dvasingumo gailesčio nebepatyriau.
Donato Katkaus atsiminimai apie M. Montessori darželį knygoje „Sesuo Ada“.
Montessori ugdymo pagrindinis principas yra „mokymasis veikiant“ (angl. Learning by doing). Vaikai yra skatinami kelti klausimus, labai ankstyvame amžiuje susidurti su nesėkmėmis ir gana dažnai, nes bandant naujus dalykus tai neišvengiama. Tačiau svarbiausia yra požiūris į nesėkmę. Montessori ugdymo sistemoje nesėkmė tai tik dar vienas bandymas veikti, atlikti darbą sėkmingai. Vaikams Montessori mokykloje sudarytos galimybės nuveikti ženkliai daugiau negu jie patys tikisi iš savęs. Čia vaikai yra nukreipiami, kai reikia pagalbos, ir skatinami, o visą kitą jie atranda patys. Ir visa tai vyksta jau nuo trejų metų. Jūs net neįsivaizduojate kiek daug gali nuveikti trimetis vaikas, kai tam yra sudarytos sąlygos – paruošta tinkama aplinka ir mokymosi priemonės.

Parengė Montessori metodo centro mokytoja Lina Prochorova, remiantis užsienio literatūros šaltiniais.



Gyvenimas per trumpas skraidyti plaštakėmis

2019 lapkričio 6 d. 11: 6
2019 m. lapkričio 21 d. 16 val. Prezidento Valdo Adamkaus bibliotekoje-muziejuje (S. Daukanto g. 25, Kaunas) vyks knygos apie Domicelę Petrutytę pristatymas

Mokytojų kursai „IKIMOKYKLINIO UGDYMO MONTESSORI PEDAGOGŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMAS“

2019 vasario 21 d. 15:27
Kviečiame visus pedagogus, norinčius patobulinti Montesori mokytojo kvalifikaciją dalyvauti kursuose. Registracija vyks www.semiplius.lt Kursai prasideda 2019 m. kovo 21 d.

Marijos Montessori ugdymo sistema XXI amžiuje

2019 sausio 25 d. 15:39
Marija Montessori kalbėjo apie savo ugdymo filosofiją kaip apie „ugdymą gyvenimui“.

LMA metodinė diena

2018 birželio 5 d. 14:40
Kviečiame visus Lietuvos M. Montessori asociacijos narius dalyvauti Lietuvos M. Montessori asociacijos metodinėje dienoje ,,Suaugęs dirba savo aplinkos gerinimui, vaikas – savęs tobulinimui. Geroji patirtis dirbant pagal M. Montessori metodą“

Tarptautinė mokslinė-praktinė konferencija

2018 gegužės 8 d. 8:36
Kviečiame į konferenciją

Kviečiame į Gerojo Ganytojo katechezę

2018 balandžio 6 d. 15:30
Birželio 25-30 dienomis, Kaune vyks GEROJO GANYTOJO KATECHEZĖS 1 dalies 1 lygio kursai

Kviečiame į tarptautinę konferenciją

2018 vasario 21 d. 8:58
Kovo 3-4 dienomis Latvijoje, Rygoje vyks tarptautinė konferencija "Montessori - ugdymas gyvenimui"

Tarptautiniai kursai "Visatos vaikai. Ugdymas pasakojant istorijas Didžiosios Marijos Montessori istorijos"

2018 vasario 8 d. 11:24
2018 m. vasario 15-19 dienomis Lietuvos švietimo istorijos muziejuje (Vytauto pr, 52, Kaune) vyks dr. Michael J. Dorer kursai.

Vaiko pasiekimų ir pažangos vertinimas montesori mokykloje

2014 lapkričio 10 d. 18:49
Vaiko pasiekimų ir pažangos vertinimo samprata, vaiko pasiekimų požymiai ir kriterijai,vertinimo procesas

Montesori mokytojo vaidmuo ir kvalifikacija

2014 lapkričio 10 d. 18:27
Pagrindinis M. Montessori pedagoginės sistemos metodais dirbančio mokytojo uždavinys yra skatinti prigimtinių vaiko galių sklaidą ir kurti ugdymo reikmėms pritaikytą aplinką. Mokytojas ne moko, o vadovauja vaiko saviugdai. Jis yra vaiko vidinės raidos stebėtojas, skatintojas ir vadovas. M. Montessori pedagoginėje sistemoje mokytoją iš dalies pavaduoja mokomoji medžiaga, kurioje yra numatyta klaidų kontrolė, sudaranti sąlygas kiekvieno vaiko saviugdai.

Dalyvavome seminare ,,Gerasis Ganytojas pagal M.Montessori“

2014 lapkričio 10 d. 10:43
Vasario 23 d. dalyvavome seminare ,,Gerasis Ganytojas pagal M.Montessori“, kurį organizavo Lietuvos M. Montessori asociacija, Kaune VšĮ mokykloje ,,Būk savimi“. Seminarą vedė viešnios iš JAV Marytė Kucinienė, Jane Wirengard, Loreto Wille.

Ikimokyklinio ugdymo Montessori pedagogų rengimas

2014 lapkričio 6 d. 13: 8
Programos turinys dėstomas žiemos, pavasario, vasaros, rudens ciklais. Ciklų trukmė savaitė laiko. Užsiėmimai vyksta Montesorinėse įstaigose Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Mažeikiuose. Pirmaisiais metais teorinės paskaitos derinamos su auditoriniais praktiniais užsiėmimais. Antrieji metai skiriami savarankiškom studijom, praktiniam darbui su vaikais, vadovaujant mentoriui, dalyvaujant dėstytojui – praktikos vadovui ir praktiniams auditoriniams užsiėmimams, toliau tęsiamas teorinis kursas. Teorinėms paskaitoms skiriama 62 val., auditoriniams praktiniams 114 val., praktika val., savarankiškoms studijoms 105 val. Skiriamas laikas atsiskaitymui, savarankiško darbo pristatymui 40 val.

Tarptautinė konferencija ,,Vaikas – Dievo dovana“

2013 lapkričio 1 d. 20:58
Vasario 22 d. Kaune, Lietuvos švietimo istorijos muziejuje vyko tarptautinė konferencija ,,Vaikas – Dievo dovana“ , skirta montessori mokytojos Domicelės Petrutytės 100-osioms gimimo metinėms paminėti.

Lietuvos m. Montessori asociacijos kvietimas

2012 birželio 1 d. 13:27
2012 m. birželio 9 d. kviečiame visus Lietuvos M. Montessori asociacijos narius ir besidominčius Marijos Montessori pedagogika dalyvauti renginyje skirtame garbingoms Lietuvos mokytojoms - Marijai Varnienei, Domicelei Petrutytei ir Onutei Matulaitytei-Keturkienei.

Montesori mokytojo kompetencijų aprašas

2011 vasario 8 d. 13:32
M. Montessori pedagoginės filosofijos išmanymas, ugdomosios aplinkos kūrimas, ugdomojo proceso planavimas ir organizavimas

Konferencija „M. Montessori metodo reikšmė vaiko kompetencijų ugdymui(si)“

2009 balandžio 5 d. 10:56
Lietuvos marijos montessori asociacija, tarptautinė vaiko vystymosi reabilitacijos akademija, kauno miesto pedagogų kvalifikacijos centras, kauno apskrities pedagoginis muziejus, organizuoja konferenciją „m. Montessori metodo reikšmė vaiko kompetencijų ugdymui(si)“, skirtą lietuvos ikimokyklinių, priešmokyklinių ir pradinių klasių mokytojams ir tėvams.